Her er 6 teknikker du burde vite om
Grafikk er en samlebetegnelse for en rekke ulike teknikker som kunstnere bruker for å skape kunst. Hver teknikk har sine egene uttrykksformer og særpreg. Her får du en kort introduksjon til seks av de vanligste grafiske teknikkene du kan komme over i kunstmarkedet.

Litografi kommer av de greske ordene lithos (stein) og graphein (skrive), og betegner i denne sammenheng skriving eller tegning på et trykkelement av flatslipt kalkstein eller metallplate. Kunstneren tegner direkte på overflaten med en fettholdig stift eller tusj, og når stenen fuktes med vann, er det kun de tegnede partiene som tar til seg og overfører trykkfargen. Dette kalles også plantrykk, fordi det ikke finnes noen høydeforskjell i selve trykkflaten. Ønskes flere farger i ett og samme litografi, benyttes flere stener eller plater – én for hver farge.

Radering (koldnål eller etsning) lages ved å bearbeide en kobberplate med en nål eller et annet redskap, slik at de områdene som mottar og avgir trykkfarge ligger dypere enn platens overflate (dyptrykk). Fargen presses inn i papiret under trykk i en grafikkpresse, og platen kan også bearbeides med syre for å oppnå ulike effekter. Dette kalles etsning.

Tresnitt og trestikk lages ved å kutte i en treplate slik at motivet blir liggende høyere enn det som ikke skal avgi trykkfarge til papiret (høytrykk). Til tresnitt brukes den grovere langveden på trematerialet. Til trestikk brukes den harde endeveden, noe som gir mulighet for finere streker og detaljer.

Serigrafi, også kalt silketrykk, lages ved å presse trykkfarge gjennom en innrammet silkeduk ned på trykkarket. På de feltene hvor det ikke skal være farge, er duken dekket til. Det brukes en silketrykkduk til hver farge. Silketrykk ble opprinnelig brukt til kommersiell produksjon av skilt og reklame, men ble fra 1960-tallet tatt i bruk av kunstnere, da under betegnelsen serigrafi.
I de senere årene har det kommet til en rekke nye former for grafisk kunst, mange av dem basert på digitale teknikker. Giclée-trykk er høyoppløselige edisjoner av avfotograferte originale kunstverk, mens en annen kjent teknikk er DGA-grafikk (Digitalt Grafisk Arbeid) som er basert på kunstnerisk arbeid utført på data. Slike digitale trykk lages ofte med utgangspunkt i en original skisse. I tillegg kan håndtegnede originaler overføres fotomekanisk til dyptrykksplater, og derfra trykkes opp i flere eksemplarer.